Wat is een zomerband?

Zomerbanden

De term ‘zomerband’ is in het leven geroepen om het verschil tussen zomerbanden en winterbanden duidelijk te maken. Zomerbanden kunnen gezien worden als ‘reguliere’ banden. Novex zomerbanden zijn in vier verschillende profielen verkrijgbaar en bieden dankzij de speciale rubbersamenstelling van de band, prima grip op het wegdek. Met meer dan 80 zomerbanden maten kan het zomerassortiment van Novex beschouwd worden als zéér compleet, waarbij de prijs-kwaliteitverhouding zeer competitief is.

  Wat is een winterband?

Winterbanden

In de winter kunt u op Novex winterbanden rekenen. Deze winterbanden zijn voorzien van profielen die nodig zijn om u door nat weer, sneeuw en ijzige condities op de plaats van bestemming te brengen. Niet alleen personenwagenbanden maar ook bestelwagenbanden maken deel uit van het winterbanden assortiment. Alle maten in de winterbanden range hebben het ‘three peak mountain’ symbool en de M+S markering. Dit garandeert u dat deze profielen als winterbanden gekenmerkt zijn (ook in Duitsland).

  Wat is het verschil tussen een zomer- en een winterband?

Zomerbanden en winterbanden

Er zijn twee belangrijke verschillen tussen zomerbanden en winterbanden. Eén daarvan is direct te zien: het profiel. Het andere zie je niet, maar is wel te voelen: de rubbersamenstelling. Beide verschillen hebben invloed op de remweg, het afrolgeluid en de rolweerstand.

Profielen zomerband en winterband
Profielen zomerband en winterband

Profielblokken zomerbanden en winterbanden

Een duidelijk verschil tussen zomerbanden en winterbanden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterband: de zogenaamde lamellen. Deze lamellen zorgen voor meer grip op de weg bij het remmen en het optrekken. Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de band geplaatst om veel grip te creëren bij het accelereren en het remmen. Voor de stabiliteit in bochten worden ook in de langsrichting lamellen geplaatst (verticaal) en worden zigzaglamellen aangebracht. 

Profielblok zomerband

Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht worden gezet om het profielblok te vervormen. Bovendien heeft de band maar één aangrijpingspunt op het wegdek.

Profielblok winterband

Dankzij de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk. Hierdoor ontstaan al bij kleine krachten vier aangrijpingspunten op het wegdek.

Rubbersamenstelling zomerbanden en winterbanden

Een zomerband heeft een andere rubbersamenstelling dan een winterband. Het loopvlak (het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek) is bij een winterband namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook flexibel blijft bij lage temperaturen. Dat wil zeggen: temperaturen onder 7° Celsius. Hierdoor kunnen de profielblokken gemakkelijker vervormen en hebben ze meer grip. Het verschil in hardheid van het rubber van een zomerband en een winterband is in de afbeeldingen hieronder duidelijk te zien. Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk bij nul graden, terwijl het rubber van een winterband dan nog steeds flexibel is.

rubbersamenstelling
Rubbersamenstelling zomerbanden en winterbanden

Remafstand zomerbanden en winterbanden

Winterbanden zijn niet alleen bij sneeuw en ijzel veiliger dan zomerbanden, maar ook bij koud en nat wegdek. Vooral bij het remmen. Uit de tabel hieronder blijkt duidelijk het verschil in remweg tussen zomerbanden en winterbanden.

Web


Let op:
De remafstanden in de voorbeelden hierboven zijn gemeten met ‘standaardvoertuigen’. De voorbeelden zijn ter illustratie. De remafstand is afhankelijk van veel factoren, waaronder: het type auto, het gewicht van de auto en de belading, de beginsnelheid, de remmen, de band- en asfalttemperatuur, de weersomstandigheden, de toestand van het wegdek, de gemonteerde banden en status van die banden, zoals de profieldiepte. Vergeet ook niet dat de remweg wordt bepaald door aangepast rijgedrag bij winterse omstandigheden en uw reactiesnelheid.

Afrolgeluid zomerbanden en winterbanden

Banden die over het wegdek rollen produceren geluid. De Nederlandse snelwegen worden steeds drukker en daarmee neemt ook de geluidsoverlast toe. De keuze voor het juiste type banden draagt bij aan de vermindering van het afrolgeluid. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden. Bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard. Dit zorgt voor meer afrolgeluid. In de winter maken winterbanden met het sneeuwvloksymbool daarom minder (afrol)geluid dan zomerbanden.

Decibel
Overzicht (afrol)geluid in decibel (dB)

Rolweerstand zomerbanden en winterbanden

Rolweerstand is de weerstand die een band ondervindt als hij rolt over het wegdek. De rolweerstand wordt voornamelijk veroorzaakt door de vervorming van het rubber van de band en de demping van het rubber. Door de vervorming wordt het contactvlak van de band met het wegdek groter en de grootte van het contactvlak bepaalt de rolweerstand.

Rolweerstand
Rolweerstand banden

Bron: VACO

  Veelgestelde vragen over winterbanden

Antwoorden op veel gestelde vragen over winterbanden kunt u vinden via de volgende link:

 

Bron: VACO

  Wat is een 4 seizoenen/all season band?

Novex All Season band

Tevens heeft het Novex assortiment een zéér uitgebreide vier seizoenen (all season) range. Dit profiel met de naam All Season, is ontworpen om het hele jaar door te berijden en zal zowel gedurende de zomer als in de winter uitstekend presteren. Alle maten hebben het ‘three peak mountain’ symbool en de M+S markering, wat u garandeert dat deze banden als winterbanden worden gekenmerkt (ook in Duitsland). Met in totaal 52 maten, is dit een zeer brede range te noemen.

  Wat is het verschil tussen uitlijnen en balanceren?

Uitlijnen en uitbalanceren

De auto uitlijnen of de wielen van uw auto uitbalanceren, het wordt nogal eens door elkaar gehaald. Wat zijn eigenlijk de verschillen?

Uw auto uitlijnen
Bij het uitlijnen van de auto gaat het niet om de velgen en banden, maar om de ophanging waar de voorwielen aan bevestigd zitten. Het is belangrijk dat deze ophanging in de juiste stand staat. In de ophanging zitten dan ook verstelpunten om de ophanging met speciale apparatuur en de juiste afstelgegevens (per auto verschillend) in de juiste positie te plaatsen. Deze positie wordt vanaf verschillende richtingen bijgesteld. Al deze richtingen hebben een benaming. Zo bestaat de camber, caster en de toe- & uitspoor. Deze afstellingen samen moeten ervoor zorgen dat de wielen op de juiste manier onder de auto staan. Auto’s worden uitgelijnd als de banden verkeerd afslijten of dat er na een aanrijding onderdelen van de ophanging beschadigd of vervangen zijn.

Uitbalanceren van de wielen
Het uitbalanceren van de wielen is enkel het in balans brengen van de velg en band. Dit wordt altijd gedaan na het monteren van nieuwe banden. Het uitbalanceren gebeurd op een apparaat waarbij het wiel op toeren wordt gebracht en men kan zien waar de onbalans zit. Deze haalt men weg door wiellood/zink op de velg te plaatsen waardoor de velg en band bij elk toerental in balans blijven. De naaf van de auto waar het wiel op vast gezet wordt is vanuit de fabriek al in balans gebracht waardoor het niet persé nodig is dat het wiel op de auto gebalanceerd wordt. Het uitbalanceren op de auto zelf doet men meestal als er een resonantie (trilling) tijdens het rijden bij een bepaald toerental aanwezig blijft.

  Welke gegevens staan er op een band?

Bandengegevens

Hieronder vindt u de uitleg van alle informatie die u op de zijkant van een band aantreft.

VDB bandenuitleg

  Wat betekent LI en SI?

Load index (LI) en Speed index (SI)

LI betekent Load Index en geeft de maximale belasting in kilogram per band aan.

Load-Index

SI betekent Speed Index en geeft de maximale snelheid (km/u) die met deze band met dit symbool gereden kan worden.

Speed-Index1

Bron: VACO

  Winterbandenwetgeving

Toelichting winterbandenwetgeving

In januari 2011 is de wetgeving in Duitsland enigszins aangepast. Wij informeren u hier graag over.

Duitsland
In het Duitse verkeersreglement (Strassenverkehrsordnung – StVO) en de daaraan gekoppelde winterbandenplicht, komt het er nog steeds op neer dat in Duitsland motorvoertuigen altijd op de juiste manier uitgerust en voorbereid dienen te zijn op winterse omstandigheden. Dit betekent onder andere geschikte banden, maar ook antivriesmiddel in de ruitenwisserinstallatie. In Duitsland heeft men nu ook wettelijk invulling gegeven aan het begrip winterse omstandigheden. Onder winterse omstandigheden wordt verstaan: ijzel, rijp en aangereden sneeuw.

Bij gebruik van ongeschikte banden, op basis van genoemde Duitse verkeersreglement, is een automobilist in Duitsland in overtreding en riskeert hij een boete van €80,00 (voorheen €40,00). Bovendien kan betrokkenheid bij een verkeersongeval buiten de eigen schuld leiden tot medeaansprakelijkheid, waardoor de schade in sommige gevallen slechts voor 70% tot 80% wordt vergoed door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien worden gezien als ‘grove nalatigheid’, zodat de all-riskverzekering betaling kan weigeren.

Italië
In Italië is op regionaal niveau (provincie Milaan en het Aostadal) nu ook een winterbandenplicht ingevoerd. Deze lokaal ingestelde winterbandenplicht kent binnen beide gebieden een verschillende verplichtingstermijn.

Overige Europese landen
Voor een uitgebreid overzicht van winterbandenverplichtingen in Europese landen verwijzen wij u graag naar het bijgaande overzicht met betrekking tot de wetgeving winterbanden van de VACO.

Definitie winterband

De discussie wat de concrete definitie is van winterbanden en wat in deze context geschikte winterbanden zijn, staat nog steeds open. Op dit moment bestaat er nog géén wettelijk voorgeschreven definitie van winterbanden. Wel omschrijven bepalingen als de ECE-bepaling nr. 30, EU-richtlijn 92/23 en § 36 van de Duitse Strassenverkehrs-ZulassungsOrdnung winterbanden uitsluitend als banden met de aanduiding M+S, M&S of M.S. Dit zou betekenen dat alle banden met een M+S aanduiding (inclusief sommige zomerbanden) geschikte winterbanden zouden zijn. Winterbanden moeten overigens een minimale profieldiepte hebben van 4 mm (dit is wel wettelijk vastgelegd).

M+S banden mét sneeuwvloksymbool
Sommige bandenproducenten gebruiken naast de M+S aanduiding daarom ook het sneeuwvloksymbool. Het gebruik van het sneeuwvloksymbool op een winterband is momenteel alleen verplicht in de Verenigde Staten en Canada. In de EU is het slechts een vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding. Echter, gangbare Amerikaanse tests wijzen uit dat banden met het sneeuwvloksymbool 10% meer tractie hebben op een besneeuwd wegdek dan banden zonder dit symbool. Bovendien is de betekenis van het sneeuwvloksymbool voor zowel de bandenspecialist als de consument onmiskenbaar. Verder kan het sneeuwvloksymbool ook nog voorkomen in het zogenaamde 4-seizoenensymbool. Dit symbool zegt op zichzelf niets over de kwalificatie winterband. Een 4-seizoenenband met voornoemd symbool kan alleen als winterband worden beschouwd indien op de band ook M+S in combinatie met het sneeuwvloksymbool (separaat dus) is vermeld.

VACO-advies
Bovenstaande betekent niet dat winterbanden die op dit moment nog niet met het symbool zijn uitgerust, daarmee automatisch minder of helemaal geen winterbandeneigenschappen hebben of zelfs verkeersrechtelijk in Duitsland en Europa niet als winterbanden worden beschouwd. Toch adviseert de VACO met het oog op de wetgeving en de consequenties voor uw klanten, alléén banden als winterbanden te verkopen die zowel de M+S aanduiding als het sneeuwvloksymbool bevatten.

Symbolen winterbanden

M+S-SYMBOL

 

Sneeuwvlok symbool 

  Wat zijn de functies van het profiel op een band?

superspeeda2 bandenuitleg

  Wat is het belang van een goede bandenspanning?

Bandenspanning

Rubber is iets poreus. Banden zijn daarom nooit helemaal lucht- en gasdicht: een band verliest ongeveer 0,1 bar spanning per maand. Rijdt u met een onderspanning, dan zorgt dat voor een vervorming van de band en daarmee een hogere rolweerstand. Denk daarbij aan de bandenspanning van fietsbanden. Wie op zachte banden fietst, moet veel harder trappen om vooruit te komen. Door deze extra warmteontwikkeling kunnen de banden oververhit raken en is de kans op een klapband groter.

Invloed bandenspanning op de levensduur

Ook leidt een te lage bandenspanning tot meer slijtage van een band. Uit de grafiek hierboven blijkt dat 30% onderspanning maar liefst 50% meer slijtage aan een band betekent. Een extra controle kan daarom geen kwaad. Vraag uw VACO-bandenspecialist om advies.

Wat is de juiste bandenspanning?

De juiste bandenspanning is afhankelijk van de bandenmaat. Meestal staat deze vermeld in de deurpost van het bestuurdersportier, de binnenkant van de tankklep of de bandenspanningstabellen bij de tankstations.

Tip:

Controleer de bandenspanning van uw banden wanneer ze koud zijn. Heeft u enige tijd gereden, dan worden de banden warm en loopt de spanning op. Controleer uw banden daarom voordat u gaat rijden of laat ze eerst een kwartiertje afkoelen. Vergeet ook de reserveband niet!

Bandenspanningscontrolesystemen (TPMS)

Tegenwoordig zijn er controlesystemen verkrijgbaar die uw bandenspanning voortdurend bewaken. Dit is het zogeheten bandenspanningsmonitoringssysteem of TPMS. Deze TPMS zijn los verkrijgbaar en later in te bouwen in de banden of op het ventiel van uw caravan. Dit TPMS waarschuwt wanneer de bandenspanning onder het aanbevolen spanningsadvies komt. Zo weet u wanneer de bandenspanning te laag is en u de banden weer op spanning moet brengen. Ga naar uw VACO-bandenspecialist voor een vakkundig advies.

Bron: De bandenwissel weken

  Wat is het sneeuwvloksymbool? En wat betekent M+S?

Symbolen op uw winterbanden

Echte winterbanden zijn, naast het profiel, ook te herkennen aan het sneeuwvloksymbool. In 2010 is het sneeuwvloksymbool (met de daarbij behorende officiële teksten) officieel erkend door de Europese Unie (EU). Op termijn zal het sneeuwvloksymbool de M+S-markering (Mud & Snow) op winterbanden vervangen. Echter, hiervoor moeten alle winterbanden met de aanduiding M+S en het sneeuwvloksymbool uit het verkeer verdwenen zijn. Op dit moment gelden daarom in de meeste Europese landen alle banden met een M+S-aanduiding op de zijkant van de band wettelijk als een winterband. Dit betekent dat álle banden met een M+S-aanduiding (inclusief bijvoorbeeld 4×4- en SUV-banden) juridisch gezien winterbanden zijn. Echter, in de praktijk presteren banden met alleen een M+S-codering onder winterse omstandigheden meestal aanzienlijk minder. Ook voor SUV’s en 4×4-voertuigen zijn winterbanden met sneeuwvloksymbool verkrijgbaar.

VACO-advies: banden met sneeuwvloksymbool èn M+S-aanduiding

VACO adviseert automobilisten winterbanden aan te schaffen die voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool èn M+S-symbool. Banden met het sneeuwvloksymbool voldoen namelijk aan Europese praktijkproeven voor grip op aangereden sneeuw en hebben hierdoor veel meer tractie op een besneeuwd en glad wegdek dan banden zonder dit symbool.

Novex Banden - M+S SYMBOL

Novex en Tim Coronel verlengen wederom partnership

19 juni 2017
Novex gaat wederom de samenwerking aan met Tim Coronel. De naam van Coronel is sinds 2011 verbonden aan het merk en ook dit jaar gaan beide partijen weer met elkaar in zee.
Lees verder

Nieuwsoverzicht

Onze brede range van banden

Novex is een private brand van Van den Ban Group. Indien u geïnteresseerd bent om het merk Novex in uw assortiment op te nemen, neemt u dan contact met ons op: info@novexbanden.nl

© Copyright 2017 novexbanden.nl / Design: Sfa Print